Uvod: Poziv za blog i Lideršip

Pitam Milana, mogu li ponovo pisati na njegovom blogu a on odgovara kao da mu darujem nešto. Pomislim kako je to lideršip.

Kada misliš da su svi ljudi jednaki onda je lideršip čudna tema. Takav je slučaj samnom. U svom poslovnom okruženju na raspolaganju mi je veliki broj resursa koji se bave ovom temom, od knjiga, treninga do raznih oblika ‘upskilling-a’, kako se to moderno kaže. Sve ove sadržaje ćete lako naći i zato ja neću pisati o tome. Pišem i javno govorim kad me nešto inspiriše. Tada reči lako dođu, samo se spustiš niz tobogan. Onda tako raspoložen i nasmejan čuješ sebe i malo bolje razumeš neki deo sebe.

Ova priča vodi u školu stranih jezika za odrasle gde radi neko ko me vodi i inspiriše. Ne znam da li je moja profesorka turskoj jezika ‘Lid’ kakvog mi poznajemo u industriji pa baš zato i pišem o tome. Hajde da je za potrebe teksta zovemo Kris. Namerno koristim termine iz lideršipa za svaki podnaslov, da ispričam priču.

Tim Fit

Timu za učenje turskog jezika priključila sam se Januara ove godine i nisam imala nikakva očekivanja. Iskoračila sam iz svoje sredine, otvorila mozak i pustla da se stvari dese. Našla sam se u društvu ljudi gde niko ne zna šta je ChatGPT i niko ne govori o AI. To mi je prijalo. Ovi ljudi otvaraju neke druge teme o kojima ja ne znam puno, komuniciraju svojstveno svom obrazovanju, starosnoj dobi i okruženju iz kojeg dolaze.

Kris ima tim od oko 10 ljudi, starosne dobi od 22 – 75 godina, obrazovanja u rasponu od srednjeg do akademskog. Nismo imali ulazni intervju i nismo radili psihološki test. Nema HR-a da proceni da li smo tim fit.

Bez ovih alata, Kris nas je sve upoznala i dva puta nedeljno drži kontrolu na časovima u trajanju od po tri sata.

Aktivno Slušanje

Kris svaki čas otvara tako što priča sa nama. Svakom se ponaosob obrati nekim pitanjem koje je zanimljivo, šaljivo ili tek uobičajno. Pitanja zavise od osobe, koliko smo raspoloženi ili umorni, ponekad i od nekih opštih okolnosti. Kako god da sam raspoložena, ovo njeno pitanje me uvede na čas. Trudim se da joj odgovorim na najboljem turskom koji znam u tom trenutku. Kris zna da radim od kuće, vozim bicikl i volim Istanbul. Zna ona još i više o meni, potrudila se da sazna. Jednog dana ću joj odgovoriti na savršenom turskom. Maštam o tome.

Osnaživanje

Da bi ste na turskom rekli koliko je sati, upotrebićete dva padeža – jedan za levu, a drugi za desnu stranu časovnika. Posle ovakvih lekcija ostajem bez ideje kako ću ikada to da naučim. Ceo tim reaguje, bacamo olovku na sto, uzdišemo, zatvaramo knjige i negodujemo. Tada nam Kris sa sigurnošću tvrdi da ćemo to savladati. Iznosi nam strategiju kako ćemo to vežbati i na koji nacin vežbe upotrebiti. Ponekad nam ponudi neki trik za učenje a ponekad ispriča sopstveno iskustvo o tome kako je ona učila na fakultetu. Ona nema nikakve sumnje, veruje u nas! I ja onda verujem njoj.

Pozitivnost

Kada kao odrasla osoba ponovo sedneš u školsku klupu, odmah se vratis onaj blesavi, nestašni režim i sve je smešno. Dešava mi se da u klupi sama sebe opomenem na temu ponašanja. Često nešto čavrljamo, pričamo i smejemo se. Kris ovo rešava lako, uz osmeh kaže:

  • Türkçe? (turski)

Slobodni smo čavrljati na turskom, što mi i probamo jer smo u ovom nestašnom režimu. Sve se uvek završi u pozitivnom osećanju. Smirimo se, vratimo fokus na čas a čavrljanje ostavljamo za sledeći semestar. Tada ćemo bolje savladati gradivo.

Nikada nisam videla Kris neraspoloženu.

Ekspertiza

Mogla bih ovaj deo da nazovem i ‘Kris vs. Moderne tehnologije’ jer se podrazumeva da Kris ima znanje jezika koje ja nemam, ali postoji jedna specifična veština koju želim da istaknem. Na nedeljnom nivou pišemo esej kao zadatak koji nam pomaže da savladamo jezik. Često sam umorna ili ne znam kako da nešto kažem pa pozovem ‘Google translate’ u pomoć ili čak gore pomenuti (po malo ozloglašeni) ChatGPT. Alate sam koristila za malu pomoc i delove rečenica, nikad za ceo esej. Kris nam vrati pregledane zadatke i svaki put su crvenom olovkom podvučeni baš ti delovi.

Odlučila sam, kupiću rečnik. Analogni!

Kreativnost

Lako je biti kreativan u doba interneta, imaš primer i obrazac za sve, jel da? Pa nije. Moraš biti autentičan i istinit da bi tvoja kreativa radila, u suprotnom daješ samo šareni obrazac.

Igre za učenje jezika su već poznata stvar, koristimo ih. Reči su ono sto Kris čini kreativnom a u centar svake priče stavi nekog od nas. Tako će spontano ispričati priču oko neke teške gramatičke lekcije, pa bude lakše i zabavnije. Jedna osoba iz tima je tako, spontano dobila i tursko ime po izuzecima od gramatičkih pravila. Zovemo je ‘Yıldız’ što znači Zvezda, jer crtamo zvezdicu na izuzetak.

Dinamika Tima

Iako je blesavo čavrljanje moguće samo na turskom, dozvoljeno nam je da na času govorimo o sebi, o stvarima koje su nam zanimljive u turskom jeziku i o temama koje su nam važne. Tako se oko svakog od nas oformila neka rola, svako ima neku ulogu u timu. Na taj način učimo i tako smo se još bolje upoznali međusobno.

Vezala sam se za ljude iz ovog tima, dragi su mi. Družimo se u restoranu pored škole ili na pauzama, u bašti škole. Ta dinamika koju smo ostvarili je vidljiva izvan škole i ima produktivne efekte na časovima u školi. Sve naše različitosti su vidljive i svi se međusobno poštujemo.

Bili smo jedinstveni u odluci da svi ponovimo semestar ako samo jedan od nas ne položi finalni ispit. Ispit nije važan, važno je da smo zajedno.

Motivacija

Nakon sedam meseci ponovo postavljam pitanje sebi:  – Zašto učim turski jezik i tako je nastao ovaj tekst.

Pogovor

Moja Kris ima 25 godina.

Jedva čekam Septembar, da ponovo svi budemo zajedno.

Leave a Reply